سفارش تبلیغ
صبا ویژن

من یک مادرم

لجام نفست را بکش!

    نظر

گاهی حس می کنی که روز به روز پس رفت می کنی، این حس وقتی به دستنوشته های گذشته ات رجوع می کنی قوی و قوی تر میشود. حتی گاهی به حس و حال گذشته ات غبطه می خوری!

گاهی فکر می کنی نمازهایت دیگر حس و حال گذشته را ندارد، این حس وقتی حواست با شیطنت های کودکت به راحتی پرت می شود و به همه چیز فکر میکنی جز نماز! قوی تر می شود.

گاهی حس می کنی آنقدرها هم که نشان میدادی صبور نیستی و این حس وقتی به خاطر مساله ی بی اهمیتی بر سر کودک معصوم و کوچکت داد می کشی قوی تر میشود.

گاهی حس می کنی که خیلی نسبت به خواب حریص شده ای و هر لحظه ای را بتوانی برای خواب و استراحتت پیدا کنی غنیمت میشماری، و این حس وقتی کمی قبل از اذان صبح با صدای گریه ی فرشته ی کوچک زندگیت از خواب بیدار میشوی و به جای شب زنده داری او را میخوابانی و خودت نیز همراهیش می کنی! قوی تر می شود.

گاهی حس میکنی دیگر به هیچ کاری نمی رسی چه برسد به مطالعه ی آزاد! و این حس وقتی به برهم ریختگی خانه ات نگاه می کنی قوی تر می شود.

گاهی حس می کنی با باد هوا هم چاق میشوی! این حس وقتی میزان خوراکت را با وزنت مقایسه می کنی قوی تر می شود.

گاهی... گاهی... گاهی!...

منصفانه که نگاه کنی می بینی که نه؛ مشکل اینجاست که وا داده ای! خودت را رها کرده ای و به دست زمان سپرده ای... خودت را، هوای نفست را، پرنده ی خیالت را و حتی اضافه وزنت را!... 

 خودت را جمع کن و لجام نفست را بِکِش، نگذار که او تو را با خود به هر سو که خواست ببرد؛ مهارش کن. هر چیزی جای خود را دارد! عبادتت، خانه داریت، همنشینی با دوستانت و حتی ورزش و تفریحت.

امام کاظم فرمودند :

«إِجْتَهِدُوا فى أَنْ یَکُونَ زَمانُکُمْ أَرْبَعَ ساعات:ساعَةً لِمُناجاةِ اللهِ، وَساعَةً لاَِمْرِالْمَعاشِ، وَساعَةً لِمُعاشَرَةِ الاِْخْوانِ والثِّقاةِ الَّذینَ یُعَرِّفُونَکُمْ عُیُوبَکُمْ وَیُخَلِّصُونَ لَکُمْ فِى الْباطِنِ، وَساعَةً تَخْلُونَ فیها لِلَذّاتِکُمْ فى غَیْرِ مُحَرَّم وَبِهذِهِ السّاعَةِ تَقْدِروُنَ عَلَى الثَّلاثِ ساعات.»

بکوشید که اوقات شبانه روزى شما چهار قسمت باشد:1 ـ قسمتى براى مناجات با خدا، 2 ـ قسمتى براى تهیّه معاش، 3 ـ قسمتى براى معاشرت با برادان و افراد مورد اعتماد که عیبهاى شما را به شما می فهمانند و در دل به شما اخلاص مىورزند، 4 ـ و قسمتى را هم در آن خلوت می کنید براى درک لذّت هاى حلال [و تفریحات سالم] و به وسیله انجام این قسمت است که بر انجامِ وظایف آن سه قسمت دیگر توانا می شوید.

از همین لحظه شروع کن، بله، تو می توانی!